Handpoppen gehaakt

Gisteravond om 23.00 u stonden we al te popelen van ongeduld,
om onze klas te zien.
Op 12 januari werd er 8 jaar geleden hier een  tweede zoon geboren.  Als klasgeschenk op school, maakte ik deze handpoppen.

Ik speelde al een eindje met het idee (eigenlijk van begin het schooljaar), want tijdens de info-avond bleek dat de handpop van de juf, die ze gebruikt voor het aanbrengen van de hoofdletters, toch wel een beetje aan vernieuwing toe was.

Na overleg met de juf maakte ik dan ook voor deze gelegendheid een nieuwe: de hoofdletterpiloot.
Omdat eentje maar alleen is maakte ik ook een meisjesvariant die de juf kan gebruiken als ze de tafels aanleert: de tafelprinses.


Ik gebruikte het boekje 101 handpoppen haken van Annemie Hélin (Atelier 105).  Het boekje zelf kan je aankopen bij haar of in de winkels die vermeld staan op haar site.
Het leuke aan dit boekje is dat door de veelheid van informatie je poppen kan maken zoals je ze zelf wenst door alle tips & tricks te combineren.  Ook krijg je na aankoop van je boekje en een vriendelijk mailtje naar de ontwerpster een gratis abonnement op nog meer voorbeelden van handpoppen.

cover GEHEIM.jpg

De piloot vond ik super, dus het was al snel beslist dat deze de hoofdletterpop zou worden.
Omdat er steevast jongens en meisjes in de klas zitten, wou ik zowiezo ook een meisjeshandpop, zodat de meisjes niet uit de boot vallen 🙂

Het boekje zelf is een prachtig naslagwerk om handpoppen te maken, al wil ik er wel bijzeggen dat je toch een wat ervaren haakster dient te zijn om deze te maken.  De beschrijvingen zijn duidelijk maar in vergelijking met de andere handboeken haken, wordt het soms net iets anders omschreven, waardoor het niet klakkeloos overhaken is.

image1.PNG

Ik startte met de eerste handpop, maar al snel bleek dat het resultaat me niet zou bevallen. Door enkele aanpassingen te maken, lukt het me dan wel.  Zo gebruikte ik nergens vulling in het hoofd, de neus, de handjes, omdat ik ze volgens mij zo beter kon modeleren

Door het zo wat anders te doen, bleek mijn tweede poging veel geslaagder.

De piloot was uiteindelijk toch als eerste klaar en gisteravond was dan ook mijn tafel-prinses klaar.  Ik bleek echter toch wat in haaknood te zitten met het haar, wat ik zelf prachtig beschreven vind. Ik zal ze bij de volgende pop zeker eens zo maken 🙂 nu maakte ik echter het haar met losse draden zoals bij Hermelien Griffel.  Omdat het haren zo goed dikt, kan je er snel een welige haardos mee maken 🙂

Het boekje zal hier zeker nog van pas komen, want er zijn tal van andere poppen die prachtig zijn.  Eigenlijk kan elke gelegenheid er wel voor dienen een handpop te maken en ook de kinderen vinden ze super 😉

Zonder dit boekje had ik nooit deze twee prachtige exemplaren kunnen maken! en ik hoop dat de juf blij is met deze twee nieuwe vriendjes in de klas.

Tot later,

Ma’am Musketier

Een gedachte over “Handpoppen gehaakt

  1. Pingback: Tiener in huis #boekenleggers – Ma'am musketier

Geef een reactie

